Bra besked trots allt

Dagarna går rätt fort här med mycket att göra. Tur det eftersom jag inte har nåt wi-fi... :) igår var sadelmakaren Jimmy här och kollade på sadeln. Det första han gjorde när han la på sadeln var att skaka på huvudet av besvikelse, då förmodade jag att det var kört med denna sadel. Tydligen var den för tok för vid för henne, vilket har gjort att sadeln har lättat bak när jag har spänt sadelgjorden, och sen när jag har satt mig i sadeln så har jag tryckt ner bakdelen av sadeln. Det har gjort att den har tryckts ner på ryggen och även lättat fram när jag satt mig i sadeln= den åker fram. Han mätte Cosimas manke till 31,5 cm, och sadeln var 33 cm (som jag förstod). Vilket såklart även var samma som för 2 månader sen när jag provade ut den, eftersom hon inte har ändrat sig något, eftersom hon inte har kunnat på grund av sadeln... Så den var av fel storlek redan när jag köpte den, hmmm.. Hur som helst så skulle han ändra bommen så den passar henne perfekt, så skönt :)

Och idag var equiterapeuten Lena här och kollade igenom henne. Hon tyckte det var en fin häst men hon hade som vi trodde- en inflammation i ryggen. Så hon behandlade henne med akupunktur, laser och massage och redan efter hon var färdig med behandlingen var det en stoor förbättring. Nu ska hon vila helt i två dagar, sen skrittas för hand fram till måndagen då hon kommer tillbaka och kollar på henne. Troligtvis blir det en veckas vila till, sen kan jag förhoppningsvis rida igen, med en passande sadel och en nöjd häst! :)

Nu ska jag slava lite till och hämta en häst från ridhuset och klä av den, och sen kvällsfodra alla hästar!


Yvonne
2014-12-18 @ 22:23:20

Hej! Jag har också en häst som just haft en längre vila med tillhörande behandlingar p g a sadelproblem. En sadel som legat ytterst lite i bakvikt... Har nu hittat en sadel som passar mig bra och som hästen verkar trivas med. Men... jag tycker mig se att den lättar i bak när jag drar gjorden. Läste nu att just detta ställt till det för dig. Super svårt det här. Jag har tagit hjälp av Strömsholms Sadelmakeri och upplevde att de var seriösa. Vilken var din första sadelutprovare? Är du nöjd med Jimmy Sadeldoktorn? Man hör så många åsikter så man blir helt förvirrad. Vill du delge några tankar och kunskaper så är jag bara tacksam :)
Mvh Yvonne

Svar: Hej! Kul att du tog dig tid att skriva en kommentar :) ja det där med sadel är ju verkligen en djungel... Jag har hört både bra och dåligt om sadeldoktorn (som ofta med alla sadelmakare) men mestadels bra! Jag fick ett gott intryck av honom då han förklarade väldigt bra och berättade hur sadeln behövdes göras om för att passa. Jag har tagit hjälp av Sharpman innan med min förra ponny och då har jag varit nöjd, men har nu efter detta totalt tappat förtroende för dom, tyvärr. Eftersom jag bor i värmland (torsby) så är det inte det lättaste att få hjälp med sadel, men när jag var i Enköping och jobbade så passade jag på att ta hjälp av Jimmy. Eftersom min häst fortfarande vilar så har jag inte ridit i sadeln efter att han har ändrat bommen, men den såg ut att ligga väldigt bra när han la på den! Att sadeln lättar bak när du spänner sadeln tyder på att den är något för vid, som i fallet med min sadel. / Julia
Julia Högman




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Julia Högman

Dressyrryttare

RSS 2.0