"En sån häst är svår att hitta"

Tar med mig de orden från Nina-träningen idag

Vi fick träna på allt från förvänd galopp, byten till skolor. I uppvärmningen fick jag tänka mycket på elasticiteten i handen (som blev en sak att tänka på under hela träningen). Jag fick även tänka på att ta igenom ställning både inåt och utåt med ett fjädrande ytterhand. I galoppen gjorde jag lite öppna med med rak hals och med en lätt innerhand. Samt att i det också tänka att "rida bakbenen" in under kroppen. 

Längre in i passet fick jag fortsätta att påminna mig om att inte hålla henne i handen utan mer rida bakbenen. I det tänket gick även bytena mycket bättre och blev rena varje gång, hon byter annars före bak ibland. I den förvända galoppen fick jag rida upp fronten på henne genom att motställa henne från galoppsidan och rida bakbenen mer, än en gång. Jag fick även tänka på att rida yttersidan i den förvända galoppen lite mot ridhussargen, med något öppnatänk. Galoppen blev mycket bättre efter det jobbet och hon började verkligen komma upp i fronten som är svårt för henne. Generellt i galoppen under passet fick jag tänka lite tempoväxlingar med elastisk hand, och rida mer med sätet när jag tar tillbaka och försöka undvika att ta i tygeln.

Över till traven fick vi också träna på att göra tempoväxlingar, men att bakbensaktiviteten ska öka när jag tar en halvhalt - utan att driva samtidigt som jag tar en förhållning. Fin balansgång där. I skolorna fick jag tänka på elasticiteten i handen, återigen. Öppnorna blev superfina när jag tänkte lite rakare hals samt när jag tog bra timade förhållningar i ytter tygel. I slutorna fick jag driva upp fronten med innerskänkeln och hålla den stadig intill sidan. Jag fick göra slutor på medellinjen och tänka framdelen mot A. Även i skolorna fick vi tänka lite fram och sen lite tillbaka. De flöt på riktigt bra stundtals! 

Nina berömde både mig och Cosima väl idag, superkul! Det är så kul att jobba med en sån häst som Cosima som är en riktig arbetsmyra, och vi diskuterade även att det var en perfekt första häst för mig, trots att hon är så ung. Även om en läromästare skulle vara mer optimalt, såklart. Men gud vad kul och lärorikt det är att forma sin egen häst och inte rida på någon annans framgångar. Har ju trotsallt redan gått igenom den resan en gång, dock på ponny.


Har även börjat rida på Annies lilla ponny Luca som jag förhoppningsvis ska ut och tävla och försöka kvala till Ungponny-SM. Imorgon kommer även Fiona till ridskolan för lite dressyrtrim, kul när man har lite mer att rida på!






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Julia Högman

Dressyrryttare

RSS 2.0